IEC – co zařídit?

Kdyby sem někdy v budoucnu zavítal někdo, kdo hledá informace o vycestování do Kanady na Work and Travel, tak tu zkusim něco sesmolit…

Ok, začínáme. Pokud chce někdo vyrazit na W&T (nebo jak to nazývají dneska – IEC), musí v první řadě bouchnout do stolu, vyřešit si věci doma, udělat si čas a začít postupně řešit 🙂

1) pas – s biometrickými údaji (v r.2013 stál 600,- a mají na tvorbu měsíc)

2) žádosti – všechno je dost dobře popsaný na stránkách ambasády. Pokud by nějaká agentura nabízela „zpracování žádostí a vyřízení víz“ za nějaký mrzký poplatek pár tisíc… mno mně osobně to přišlo zbytečné a nakonec se ukázalo, že vyřídit sám to není vůbec problém. Je to na každém. Každopádně stránka ambasády s jednotlivými kroky a dokumenty je zde:

http://www.canadainternational.gc.ca/czech-tcheque/experience_canada_experience/application_guide-guide_demande.aspx?lang=ces

Tzn. je třeba vyplnit formulář programu Zažijte Kanadu (IEC), žádost o pracovní povolení a formulář informací o rodině. Ke všemu se ještě dodává pasová fotografie, fotokopie pasu, originál pasu, výpisy z banky a motivační dopis.

Dokumenty se rozdělují na dvě hromádky – něco posuzuje ambasáda a něco vízové oddělení. Je třeba si tedy dobře přečíst instrukce – je tam jasně napsáno, co patří na kterou hromádku. Některé věci se dávají jen do jedné z hromádek (třeba pas, že…) a některé do obou (fotokopie pasu,…)

Ohledně finančního krytí – z našich zkušeností prošel jak normální výpis z účtu, tak potvrzení od banky o aktuálním zůstatku (tzn. na vyžádání u přepážky úředník napsal papír, kolik je momentálně na účtu peněz, razítko, podpis). Potvrzení o zůstatku by normálně měli udělat na počkání a bez poplatku, nebo za pár korun. Pokud vám bude někdo za přepážkou tvrdit něco jinýho (jako původně nám), tak je buď nový nebo blb a tak jděte jinam.

Pokud vám ručení dělají rodiče, je třeba sespsat prohlášení, že se zavazují pokrýt vaše případné závazky a jejich finanční prostředky vám budou k dispozici po celou dobu pobytu na území Kanady. Případně něco takového. Stačí česky.

Profesní životopis – normálně strukturovaný životopis v evropském stylu (amíci a kanaďani mají jinou formu životopisu, ale tady stačí normální náš), avšak je třeba v angličtině (nebo francouzštině).

„Motivační dopis“ – tady se to asi nějak postupně měnilo – původně to údajně býval jen dopis s plány, co budete dělat po návratu z Kanady a k čemu se budete vracet… Jakože tady máte rodinu, narodí se vám neteř na kterou se hrozně těšíte, rozjíždíte firmu a tak. Teď je na stránkách ambasády napsáno: „Uveďte, kde a kdy máte v úmyslu v České republice studovat nebo pracovat po návratu z Kanady (tzn. specifikujte, zdali hodláte pokračovat v přerušeném studiu, zahájit studium v rámci nového studijního programu, vrátit se do zaměstnání, které jste vykonával/a před odjezdem do Kanady, nastoupit do zaměstnání, do něhož jste byl/a přijat/a před odjezdem do Kanady, nebo hledat nové zaměstnání – v případě, že budete hledat nové zaměstnání, uveďte, v jakém oboru a jak v něm hodláte využít své akademické a/nebo praktické zkušenosti a/nebo odbornou přípravu).“

Takže my tam pro jistotu napsali obojí. Prostě jde o to, aby Kanaďani viděli, že se máte k čemu vracet a že se jim tam nežene nějaký příživník, který tady nic nemá a nemá ani žádnou budoucnost a chtěl by se jim tam přisát na sociální systém.

Tenhle dopis je bohužel třeba napsat v angličtině (nebo francouzštině).

Ohledně žádosti o pracovní povolení – kdyby někdo plánoval pracovat v oblasti péče o děti, zdravotnictví či učitelství na základních a středních školách, tak musí v ČR absolvovat prohlídku u lékařů, kteří mají smluvní vztah s ambasádou. Bohužel to nelze vyřídit předem, takže je třeba podat všechny výše uvedené žádosti a doplnit tam, že plánujete pracovat v jedné ze zmíněných oblastí. Oni vám na základě toho zašlou formulář s kterým zajdete k jednomu z asi tří možných doktorů, zaplatíte tušim 3 nebo 6 tisíc (nerad bych lhal – ověřte si) za prohlídku a razítko do formuláře, odešlete zpět na ambasádu a pak bude pokračovat vyřizování vaší žádosti. Celkově má ambasáda až 8 týdnů a vyřízení žádosti o víza a pracovní povolení a tenhle proces to může o další údajně až 3 týdny protáhnout. My jsme to teda vzdali a rozhodli se, že s dětmi pracovat nebudem. Ono to teda nakonec je stejně buhví jak – jestli jsme to později pochopili správně (na imigračním v Kanadě), tak prací s dětmi se myslí děti asi do 6ti let nebo tak něco. Tzn. teoreticky hlídání dětí v rodinách, nebo na nějakejch campech by nemusel být až takový problém (zcela legálně).

3) popatek – za zpracování žádostí – je třeba uhradit předem a k žádostem dodat potvrzení o úhradě poplatku. Poplatek je tušim 110 EUR za jednu žádost. Tzn. v bance na přepážce jsem požádal o úhradu s přepočtem do cizí měny – zaplatil jsem v Kč a potvrzení dostal v EUR. Informace k poplatku opět jasně na stránkách ambasády.

4) letenky – někdo mi říkal a někde jsem i četl, že při podávání žádosti museli lidé předkládat už rezervaci letenek a ke všemu snad dokonce zpátečních. Asi někdo pochopil, že to je totální nesmysl, rezervovat letenky před schválením žádosti a tak se nic takového nepředkládá. Ono s letenkama je to obecně težký – jsou docela drahý, ale když je člověk objednává dlouho dopředu (třeba měsíc-dva), tak jsou některý lety za přijatelnější ceny. Jenže rezervovat si let, když vyřízení žádosti může trvat 6-8 týdnů… mno nedělali jsme to. Navíc jsme nakonec měli žádost vyřízenou za 14 dní, takže jsme odlet o to uspíšili.

5) zařizování v ČR

Je třeba zajít do nějaké pojišťovny a zřídit si dlouhodobé zdravotní pojištění. A v tomto případě opravdu doporučují nebýt líný a projít si víc pojišťoven, nechat si vyjet jejich nabídky a potom porovnat. Vůbec se toho nebojte – jdete tam z pozice zákazníka, který chce koupit sakra drahý produkt, takže ať se snaží! Nabídky jednotlivých pojišťoven se hodně… ale opravdu hodně liší… A to jak cenou (cca od 3ti po 25 tis / rok) tak limity krytí. Pro cestu do Kanady se určitě vyplatí (i když zatim naštěstí nemáme osobně vyzkoušeno – ale pro prevenci) dát si pozor zejména rozdíly ve výši krytí pojistných událostí. Některé pojišťovny nám např. nabídly jako nevyšší možný limit na hrazení zdravotních výloh 3 miliony… a jiné mají tento limit neomezený za srovnatelnou cenu.

Po uzavření dlouhodobého zdravotního pojištění je třeba si zajít na vaší zdravotní pojišťovnu a nahlásit, že budete dlouhodobě nepřítomný. Budou po vás chtít vyplnit formulář (od kdy do kdy) a vemou vám kartičku pojišťovny. Místo tý vám dají takový cár papíru, který jí dočasně nahrazuje.

Určitě doporučuju sepsat generální plnou moc pro rodiče (nebo koho chcete) a zajít si na checkpoint nechat ověřit podpisy (50,- za podpis). Je určitě lepší, když máte někoho, kdo může v Čechách nějaké akutní věci vyřešit za vás.

Jelikož Česká pošta je takový malý stát ve státě, tak tam údajně generální plnou moc nemusí údajně úplně akceptovat (nemyslim jakože by nemohli – prostě jsou jen neochotní a ustrašení), takže mají svojí vlastní kartičku na plnou moc pro vybírání pošty. Ale he-he, poštu do vlastních rukou stejně nikomu nedají ani s touhle kartičkou. Pešek, pokud vás bude shánět úřad (a jinou poštu člověk celkem oželí).

Proto doporučuji zřídit si datovou schránku – opět na poště, nebo lépe na specializovaném místě CzechPoint (s poštou nemáme úplně nej zkušenosti v tomto ohledu..). Do datovky by vám pak měla chodit pošta do vlastních rukou a tak…

Pokud podnikáte, jste na úřadu práce či tak něco, tak to je kapitola sama pro sebe… prostě si zřiďte pracák, finančák, překontrolujte sociálku i zdravotní pojišťovnu a máte na pár dní co dělat 🙂

Dobrá věc, kterou si taky s sebou zařídit, je mezinárodní řidičák. Zajděte si na magistrát (nebo tam, kde u vás vydávají řidičáky) a vemte si s sebou jednu pasovou fotku. Vyplníte žádost a na počkání je vám vystaven mezinárodní řidičský průkaz. Cena 50,- Je však platný pouze zároveň s vaším řidičákem, takže si ho nezapomeňte s sebou vzít.

My jsme si rovnou z Čech začali zařizovat i ubytování – abychom měli z letiště kam jet. Z dnešního pohledu je to otázka.. je prostě na vás, jestli se budete nervovat s Kanaďanama po internetu, nebo něco shánět až na místě. Můžete si buď zabukovat nějakej motel na pár nocí a potom něco shánět – což vás samo bude stát navíc peníze na motel. A nebo můžete začít shánět ubytko přes servery typu: http://www.craigslist.com , http://www.easyroommate.com/ , http://kijiji.ca

Nicméně připravte se na to, že Kanaďani z nějakýho záhadnýho důvodu po emailu moc nefungují… tzn. bude jim každá reakce trvat nekonečně dlouho (i s ohledem na časový posun), budou odpovídat jen na polovinu věci na které se zeptáte, budou se desetkrát ptát na to, co jste jim už desetkrát napsali a pořád vám budou psát, ať jim zavoláte. Ono nakonec i to volání nějak jde…

Každopádně pokud plánujete cestu ve dvou (jako my), tak shánění ubytka pro pár je výrazně těžší. Aspoň co se pronájmu pokoje týče.. Většinou páry nechtěj a pokud ano, tak se přípravte, že vám většinou cenu navýší oproti původně inzerované (nám z 600 na 800$ / měsíc).

POZOR, pokud plánujete letět do Kanady přes USA (tzn. stačí, abyste v USA přesedali z letu na let), tak MUSÍTE mít předem zřízenou ESTU! (https://esta.cbp.dhs.gov/esta/) Jde o jakýsi americký ekvivalent víza. Ono ve finále je to jen kasička na prachy, protože si to sami na internetu odklikáte, přes internet kreditkou zaplatíte 14$ (asi jde i jinak, ale tohle je asi nejjednodušší a hlavně nejrychlejší) a sami si to vytisknete. Každopádně pokud si jí nezařídíte, tak vám imigrační úředník na letišti v USA řekne „čelem vzad“ a ahoj.. A vůbec ho nezajímá, že tam jen přesedáte a letíte do Kanady.

ESTU vám případně jsou schopní vyřídit i na letišti, ale holčina, co to takhle udělala ve Frankfurtu tam za to nechala 50 EUR. Takže určitě zařídit předem doma…

Jinak další postřehy už z cesty…

V dopise z ambasády vám dorazí zpět pas a Letter of Intent (?)- ten si dle instrukcí vytiskněte a vemte s sebou. My pro jistotu všechny dokumenty a formuláře tiskli 2-3x a táhli s sebou (email o potvrzeném ubytování, přijímací dopis do kurzu na škole, atd…). Raděj toho mít víc než míň..

Jo ještě opět ad letenky… Zase – strašení, že imigrační chce vidět buď zpáteční letenku, nebo adekvátní finanční obnos cash nebo na účtě – že máte na cestu zpět. K tomu samozřejmě ještě 2500 CAD / osoba na účtě na živobytí. Určitě bych to teda nepodceňoval a vzal si s sebou jak výpisy z účtu, tak peníze na letenku. Ona se totiž nedá koupit zpáteční letenka tak, abyste si na rok dopředu zarezervovali let zpět (nejvíc to jde asi 300 dní). Nakonec se ukázalo, že jednosměrná letenka v pohodě stačí a nikdo to neřešil a ani se nás na ní neptali (kromě jednoho check-inu na letišti). Ono to dle mého hodně souvisí právě s typem víza a pracovního povolení – s programem IEC. Takže sice to nikdo vidět nechtěl (aspoň u nás), ale pro jistotu jsme něco přes 2 tisíce CAD měli u sebe cash kvůli letence a výpisy (normálně česky) kvůli dostatečnýmu finančnímu krytí. Ony cash peníze se vám stejně budou na začátku tak jako tak hodit – kvůli taxikům, ubytku, jídlu atd… A kurz za který CADy vyměníte v rozumný směnárně je lepší, než je poté přepočet na CAD při platbách kreditkou přímo v Kanadě (rozdíl pár haléřů, ale platíte pořád).

Připravte se na fronty a že většinou všem všechno trvá… Ale ono když už jste na cestě, tak se s tim tak nějak smíříte…

P.S – pro zájemce jsou nějaké další info a postřehy ohledně života v Calgary (schválně nepíšu Kanadě) na www.czsk-calgary.com

Hodně zdaru! D+R

 

2 komentáře u IEC – co zařídit?

  1. Lukáš napsal:

    ahoj, hele chcem jet se tři kamarádi na sezónu do kanady na farmu… chtěl bych se zeptat na tu finančí rezervu na účtě, kterou se musíme prokázat… kolik to tak zhruba může být? díky Lukáš

  2. veryangryman napsal:

    Ahoj, myslim, že teď už se nic takovýho ukazovat nemusí – přihlášky se dělají pouze elektronicky. Všechny potřebný věci najdeš, když klepneš do vyhledávače nejakou kombinaci výrazů IEC / International Experience Canada / CIC / IEC Working Holidays.

Napsat komentář